Tässä blogissa Sirkushevoset sairastaa-hankkeesta kertovat Keravan taidemuseo, hankkeen kummiluokka Keravan Keskuskoulun 5b, ja Metropolia AMK:n esinekonservointilinjan opiskelijat.

torstai 31. lokakuuta 2013

Lasikuituhevosten valmistustavasta ja poikkileikkauskuvia

  Tiedustelimme Sirkushevoset- taideteoksen valmistuksessa mukana olleelta taiteilija Aarne Jämsältä 34-vuotta sitten käytetyistä työmenetelmistä. Tälläisen reseptin saimme:

1. Aluksi hevosmuotit vahataam huolellisesti, noin viisi kertaa.
2. Levitetään veneenveistäjien käyttämää nestemäistä irrotusainetta sienellä.
3. Muottiin levitetään polyesterihartsipohjaista Gelcoat-maalia. 
4. Levitetään ensimmäinen lasikuitukerros:  
                                            - hartsia
                                            - n. 2% kovetetta
                                            - talkkia (talkin avulla pystytään säätelemään massan viskositettiiä asteikolla
                                              kiisseli - kermavaahto)
                                            - väriaine
     
       Annetaan kuivua ja kovettua.
 
5. Levitetään toinen massakerros, löysempi kuin ensimmäinen. Massaan tuputetaan sopivia lasikuitukankaan paloja. Kun lasikuitu sulaa, muodostuneet ilmakuplat poistetaan lastalla. 

6. Ruuvien reiät siistitään ja palat yhdistetään muutama pala kerraallaan. Palapeli aloitetaan päästä ja muista vaikeasti tavoiteltavista kohdista.

7. Yhdistettyjen palojen sauma kohdat käsitellään samalla ohjeistuksella kuin kohdissa 4-5.
8. Asetetaan metallitukikaaret ja kiinnitetään sisälle lekasora+hartsi+talkki seoksen avulla.
9. Muotti avattaan ja veistos otettaan ulos.
10.Vuoletaan saumat pois ja hiotaan eri karheuksisilla hiomapaperilla, siirtyen karkeimmasta        hienoimpaan (n.100-300).
11. Lopuksi levitetään muutama kerros vahaa.
 
  Vuosien saatossa hevosia ollaan useasti korjattu eri metodein: paikkailtu, pakkeloitu ja maalattu. Maaleja ja muita käytettyjä materiaaleja ei ole aina valittu alkuperäisyyttä kunnioittaen, vaan on käytetty sitä mitä varastosta kulloinkin on löytynyt. Alkuperäinen pintakin on saanut luonnollisesti ajan tuomaa patinaa.Materiaalitutkimus kuuluukin olennaisena osana konservointiprosessiin.
  Sirkushevosten kohdalla valitsimme lähestymistavaksi poikkileikkausnäytetutkimuksen.
Blanco-hevosen pinnasta otetut näytepalat valettiin epoksihartsiin ja niiden pinta hiottiin tasaiseksi ja kiiltäväksi. Tämän jälkeen ne kuvattiin stereomikroskoopin avulla. Kuvista on helposti erotettavissa hevosen pinnan alla piilevä rakenne: maalikerrokset, lujiteaine ja täyte.




                        Päällimmäisenä on kolme kerrosta maalia, (kerrosten lukumäärä vaihtelee eri hevosten
                 ja näyteenottopaikkojen mukaan), sen alla Gelcoat, sitten lasikuitukerros ja pohjalla polyuretaania. 




                                                                                         
        Kuvausohjelmistolla voi myös suorittaa mittauksia, joskin tulokset ovat tässä tapauksessa vain suuntaa-antavia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti